skillnaden mellan självkänsla och självförtroende

Om man slår upp ordet "självförtroende" i en ordbok står det följande :"stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera". Det betyder att man tror sig veta att kunna få saker gjorda, uppnå sina mål osv.
Slår man upp ordet "självkänsla" står det: "Medvetenhet om den egna personlighetens värde" dvs. mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Läser just nu Mia Törnbloms första bok "självkänsla nu!" börja nästan gråta på vissa ställen i boken när jag inser vissa saker:(  har även varit på en utav hennes föreläsningar med jobbet. Mycket av det hon tar upp fångar mej och jag känner igen mej så otroligt väl. och känner att jag faktiskt behöver en rejäl dos självkänsla! många inser inte hur stor skillnad det är på självförtroende och självkänsla. knappt jag själv gör det trots att jag läser hennes bok och har lyssnat på hennes föreläsning.
Men jag har iallafall kommit överfund med att det inte går att leva utan självkänsla. man kan ha ett jättebra självförtroende men dålig självkänsla. och då funkar det helt enkelt inte.
jag ska ge er ett exempel .. en tjej(eller kille) kan tycka att hon/han själv ser jättebra ut och kanske t.o.m är plastikoperad. men sånna personer blir sällan nöjda. de vill bara operera sig mer och mer.alltså har de bra självförtroende men dålig självkänsla, efterrsom de känner att de inte duger eller kanske t.o.m tror att deras partner inte älskar honom/henne om de inte är tillräckligt snygga!  va jobbigt det måste vara att leva så :S jag kan erkänna att jag faktiskt också kan vara sådär. och det skrämmer mej :S micke påminner mej ständigt om att jag är fin som jag är och att jag inte behöver sminka mej m.m. men ändå gör jag det.varför då?? jo, för att jag själv vill känna mej snygg och för att andra , framförallt tjejer, ska tycka att jag duger och för att jag vill vara lika snygg som dem.. varför vet jag inte.. dålig självkänsla? absolut!
jag vet att jag alltid har haft det. mer eller mindre.. jag har inte varit mobbad. men folk verkar ha tagit avstånd från mej.. :S kan det vara min dåliga självkänsla?
människor med dålig självkänsla oroar sig mycket för att bli ensamma, svikna m.m. och det är faktiskt ofta just precis vad de blir tillslut..
och har ni någon gång varit med om att ni sitter tillsammans med , vi säger nåra vänner, och ni känner er ganska snygga och lite överlägsnaoch faktiskt ganska smarta just då.. men sen när det kommer in en till person och praktiskt taget tar över ,verkar duktigare än dej och dessutom är snyggare, känner ni er underlägsna och blir genast väldigt tysta och lite småsura ?? det är ännu ett exempel på att man har bra självförtroende men dålig självkänsla..
sådanna här saker borde man tänka på .
jag har en lång väg kvar..men jag hoppas att jag lyckas.  och jag vet att min svartsjuka och oro enbart består av dålig självkänsla. jag har så jävla svårt för att ta emot kritik. både bra och konstruktiv.  te.x idag på jobbet kändes det som att jag gjorde precis allting fel :( men jag försöker tänka konstruktivt. jag är bra. jag duger som jag är.det gör jag faktiskt. men jag får inte glömma bort det. jag är emelie och ganska bra.. eller är jag verkligen det?  jag känner mej inte så bra :( kan inte så mycket grejer.. fast efter att ha läst klart boken kanske jag kommer vara bra på en massa saker:P
man kanske inte ska tänka så mycket.. livet kanske blir bättre då.. men jag är sån. det bara är så..
jag har alltid trott att meningen "du kan inte älska någon annan om du inte älskar dej" bara är påhitt och bara nått man säger. men det stämmer faktiskt.
jag orkar inte gå omkring och vara rädd och orolig mer:( jag kommer fan bli knäpp. riktigt knäpp! mej jag har gjort det så länge så att det har blivit en vana.
nu är det dags att ta tag i mej själv haha:P
en bra grej när man mår dåligt är att tänka på nån som man verkligen står nära och som alltid finns där. jag tänker ALLTID på min syster , Linnea, när jag är lessen och mår dåligt. för hon finns där alltid. då blir allt genast lite ljusare..
nä ush nu pladdrar jag på en massa:P
jo en sak till.. jag älskar skvaller.. vem gör inte det?  men nu är det såhär att det ofta är de med låg självkänsla som snackar skit, för de vill ha bekräftelse och vill ofta för stunden känna sig lite bättre än någon annan för att den är dålig.
jag tror att det är ganska lätt att läsa av personer. tänk såhär, om någon är tjurig, arg, m.m. mot dej, så finns det ofta något annat som ligger bakom att personen är så. dålig självkänsla. eller att personen mår dåligt. för en person som mår bra, riktigt bra, är sällan sur och arg. tror jag iallafall. möt då denna person med ett leende iställt för att bli sur tillbaka.
och det bästa att göra när man har en fiende , det är att önska honom/henne ett långt och lyckligt liv.! jag tror faktiskt att det fungerar, för då har man lixom avbelastat sig på något sätt och slipper gå å vara sur och arg och tänka på den där personen hela tiden.och försök se framåt!  och alla kommer vi alltid stöta på motgångar. hur vi än gör.. men jag tror att vi måste försöka bearbeta dem istället.. för det blir faktiskt alltid bättre. på något jävla sätt..
jag har kommit på att det är dem man står närmast som det är svårast att lita på , eftersom man är rädd att bli sviken av just dem.. tror man måste försöka tänka bort det där. och inte tänka "tänk om"..

ja det finns mycket man skulle kunna ta upp inom självkänsla :P  och jag kommer säkert skriva ännu mer om detta när jag läst färdigt boken. och bok nr två:P

haha ska fan bli psykolog:P
och även fast jag skriver allt det här, så betyder inte det att jag gör på detta sätt..men jag ska jobba p ådet.. en vacker dag så ja:P
tack till mina vänner som finns där för mej! <3
kom ihåg; påminn dina nära och kära om att de är fantastiska och underbara och är precis allt det där bra för att de duger som de är.

                                             
älsklingen!                                          anette! <3                                    bästa vänner 4-ever!jag å min tvlling=)hihi


Kommentarer
Postat av: trex

jag håller också på och läser om den där boken just nu :) ett kapitel varje kväll :)

2008-03-19 @ 10:38:14
URL: http://trex.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0