Londonresan- måndagen 14/4


nu härmar jag min syster lite granna och skriver om Londonresan dag för dag;) 

 Micke dagen innan resan!
han snor resgodis av mej och ser jävligt påkommen ut faktiskt;)



Till Skavsta flygplats fick vi skuts av pappa.Han hämtade Linnea hemma hos henne i Orminge kl 03.40 och sedan hämtade de mej och Anette hemma hos henne, vid fyra tiden. Jag åkte dit på morgonen. Jag skulle ha åkt nattbuss, men jag orkade inte det så jag beställde en taxi kvällen innan istället. Mycket bekvämare att åka taxi.
Ja det var iallafall tre trötta tjejer som satte sig i pappas bil den morgonen. Flyget skulle gå kl. 06.40, så vi hade god tid på oss. Min syster var förväntansfull och satt där så sött med sitt kollegeblock och kameran redo i hand. Jag var otroligt trött, men jag tänkte att denna resa, den kommer inte bli lik någon annan, och jag fick rätt. Jag tyckte det skulle bli så skönt att komma bort ett tag och bara vara och slippa vardagens alla måsten och krav.
Flygresan gick bra och vi landade som planerat i Stansted ca klockan 08.00.

    sötnosar!

image137 ser ut som ett hav av grädde;)


Flygbuss gick 09:00 till London Victoria. Det var en lång resa med långa bilköer. När vi närmade oss storstaden  blev det roligare när vi fick se alla hus, taxibilar, röda bussar och sevärdheter!
Vi kom fram runt 11:00, innan vi åkte till vandrarhemmet beställde vi tågbiljeter till Chichester. Sedan åkte vi tunnelbana till Bayswater. De andra tyckte att tunnelbanesystemet var svårt, men jag lärde mej på en gång haha ;)*retas*

 


image141



                                                                  
Det fanns en massa gulliga små hus på vägen :)

Hyde park Inn var vandrahemmet där vi skulle bo. Det låg i Bayswater, några stationer ifrån Vctoria, där våran buss lämnat av oss. Väl framme på vandrahemmet så började saker och ting redan krångla Anette hade inte tillräckligt med pengar på sitt kort att betala med, och hon ville inte betala konant. Så hon fick gå in på internet och föra över pengar. Men först hittade hon inte sin internetdosa, och vi tänkte att börjar det såhär så kommer det säkert bara bli ännu värre. Tillslut hittade hon iallafall sin internetdosa och vi checkade in.
Vi hade bokat in oss i ett 10 bäddarsrum, som var det billigaste alternativet. Aldrig mer i hela mitt liv att jag bor så! men iallfall, väl uppe på rummet så funkade inte anettes skåp att låsa, så vi fick en ny nyckel, men det fanns inget skåp med det numret, så det slutade med att anette delade skåp med mej och Linnea. Sedan upptäckte vi att det var en liten blodfläck på lakanet, så vi fick byta det. Vi måste vara de värsta gästerna som de någonsin haft att göra med haha.
vandrahemmet var gannska skabbigt. det märktes att det var lågpris. och toaletterna och duscharna var man tvungen att dela med det motsatta könet. så hemskt!  Men jag var ändå glad. Jag var ju i London för tusan :)


                                                                                                   

Sedan åkte vi in till
"stan". Där allt spännande finns. Vi fick äntligen se den omtalade "Big ben", som inte alls var speciellt big i verkligheten. Såg även London Eye, House of Parliament och Westminister Abbey. Vi var ashungriga, och hittade en ganska stel men ändå modern restaurang. De hade god mat men var hiskligt dyra. I London måste man dessutom betala dricks. de skriver med det på notan. helt sjukt. man betalar väll dricks om man bara vill lixom och inte en speciell summa :S 
 På vägen dit började det spöregna, och vi hade givetvis glömt våra paraplyn på hotellet.


    

efter det tänkte vi ta en promenad till Tower Bridge, för vi trodde att det var nära, vilket det inte var. så vi kom lite vilse. Men tillslut hittade vi en tunnelbana och kom rätt.
Tower Bridge var en väldigt lång fin bro, och brevid stod The Tower of London, den var jättehäftig byggnad som var helt kollosal!
sedan tog vi en buss som åkte över Tower Bridge. Vi var otroligt trötta och tyckte att det var jätteskönt att få åka buss en stund. Vi åkte till Oxford Circus, som kan jämföras med Stureplan här hemma i Sverige. på vägen dit passerade vi Piccadilly Circus! Det var otroligt häftigt att se i verkligheten.
Sedan sprang vi omkring som dårar och letade reda på en buss som skulle ta oss tillbaka till vandrahemmet. Vi tog rätt buss och gick av på rätt hållplats. Men, vi gick åt helt fel håll! vi gick till Paddington. Vi hade gått vilse igen ! men det gjorde inte så mycket, för vi fick se mycket på vägen. och ta en massa fina kort !
Vi hittade tillslut en buss som tog oss till Victoria och där vi sen åkte tunnelbanan till Bayswater. Måste säga att tunnelbanorna i London är hemska. Trånga, små och säterna är inte alls speciellt genomtänkt placerade.
Väl på hotellet så gick vi och lade oss på en gång. klockan var då runt 22.00. Det hade redan hänt massvis med saker den första dagen..

     
image154

Kommentarer
Postat av: Linnéa

men du hade ju oxå fina bilder:)
ska läsa din text senare :)

2008-04-20 @ 14:41:42
URL: http://linypiny.blogg.se
Postat av: Linnéa

hihihi vad tossigt allt kan gå;)

2008-04-21 @ 12:11:19
URL: http://linypiny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0